2018

Już po raz osiemnasty odbędzie się w Krakowie międzynarodowy festiwal organizowany przez prof. Bogumiłę Gizbert-Studnicką (dyrektora artystycznego), na którym jak co roku będziemy mieli okazję posłuchać muzyki w wykonaniu młodych, utalentowanych artystów.

Festiwal rozpocznie się:

5.09.2018 (środa) – Muzeum Historyczne Miasta Krakowa – Sala Miedziana, Rynek Główny 35

godz. 16.30

Inauguracja Festiwalu wystąpi zespół „Giuliani” w składzie:

Julia Żarnowska – gitara klasyczna

Bogumiła Gilbert-Studnicka – klawesyn

Program koncertu „Gitara Króla Francji Ludwika XIV”

Antonio Vivaldi                                        1678-1741

– Koncert A-dur RV 82 na gitarę i klawesyn

Allegro non molto,

Larghetto,

Allegro

Isaac Albeniz                                            1860-1909

           – Suita hiszpańska op. 47 (Granada)

Antonio Vivaldi                                          

– Koncert D-dur RV 93 na gitarę i klawesyn

Allegro,

Largo,

Allegro

Isaac Albeniz

           – Suita hiszpańska op. 47 (Asturias)


Luigi Boccherini                                       1743-1805    

            – Introduction et Fandango na gitarę i klawesyn

Julia Żarnowska – studentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Brała udział w wielu konkursach i festiwalach dla młodych gitarzystów, zdobywając na nich liczne nagrody. 

Do najważniejszych osiągnięć na polu artystycznym należą:

-II nagroda na V Międzynarodowym Konkursie Gitaromania w Karpaczu (2008)


– II nagroda na Ogólnopolskich Przesłuchaniach CEA w roku szkolnym 2008/2009


-I nagroda na Konkursie XV Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Gitarowej w Trzęsaczu (2012)


– I nagroda na VI Ogólnopolskim Konkursie Gitarowym w Lublinie (2014)


-II nagroda na Festiwalu Ivana Ballu w Dolným Kubínie/Słowacja (2015)


-I nagroda na Ogólnopolskim Konkursie Gitarowym w Wadowicach (2016)


– II nagroda na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym w Trzęsaczu (2016)

Jest czterokrotną stypendystką Prezydenta Miasta Tarnowa, a w roku szkolnym 2015/16 otrzymała również Stypendium Sapere Auso Małopolskiej Fundacji Stypendialnej. W roku szkolnym 2016/17 otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Swoje umiejętności doskonaliła biorąc udział w warsztatach i kursach mistrzowskich, pod kierunkiem znakomitych gitarzystów m.in.: A. Desiderio, Ł. Kuropaczewskiego, M. Dylli, C. Marchione, M. Zielińskiego, G. Abiton, K. Meisingera, M. Nagya, P. Saidla, M. Nosala, M. Pasiecznego, M. Stanikowskiego i P. Villa.

 BOGUMIŁA GIZBERT-STUDNICKAprofesor sztuk muzycznych

klawesynistka, dyrektor artystyczny, 
Ukończyła z wyróżnieniem krakowską Wyższą Szkołę Muzyczną w klasie klawesynu prof. Elżbiety
Stefańskiej oraz Królewskiego Konserwatorium w Antwerpii w klasie prof. Jos van Imerseela (dyplomy z wyróżnieniem), od 1973 roku jest pracownikiem dydaktycznym Akademii Muzycznej w Krakowie, w 1974 roku
wyróżniona na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, a w 1977 na Międzynarodowym Konkursie Klawesynowym w Brugii,
koncertuje z licznymi zespołami, wykonującymi zarówno muzykę dawną, jak i współczesną w
Niemczech, Szwajcarii, byłej Czechosłowacji, Francji, Belgii, Holandii, Anglii, a także Nowej Zelandii,
Australii, Japonii i Tajwanie, brała udział w wielu festiwalach i kursach mistrzowskich w Europie m. in.
w Gandawie, Antwerpii, Paryżu i Kolonii, prowadzonych przez Ton Koopmana, Roberta Kohnena,
Kennetha Gilberta i wielu innych, Dokonała nagrań płytowych utworów Bacha, Mozarta, Vivaldiego
oraz radiowych i telewizyjnych z różnorodnym repertuarem w Polsce, Francji, Belgii i Holandii;

w 2003 roku nagrała „Cztery Pory Roku” A. Vivaldiego z Nigelem Kennedy oraz członkami Orkiestry Filharmonii Berlińskiej;

jest założycielem zespołów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki epoki baroku „
Trio Gandava” (Belgia) oraz Kwartetu Św. Stanisława (Kraków), z którymi koncertuje w całej
Europie;

wielokrotnie prowadziła kursy mistrzowskie z zakresu gry na klawesynie, realizacji basso
continuo i retoryki w muzyce baroku w Kamieniu Pomorskim, Słupsku oraz Le Mont Dore, Peresque i Amiens (Francja);

od 1996 roku jest dyrektorem artystycznym dorocznego Festiwalu Barokowego w Owernii (Francja), a od 2001 roku jest pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym Międzynarodowega Festiwalu „Młodzi Artyści w Krakowie”;

od 2001 roku jest prezesem Stowarzyszenia Promującego Młodych Artystów, które zorganizowało w Polsce i za granicą około 1000 koncertów w tym również spektakle operowe (Juliusz Cezar w Egipcie Haendla, La Serva Padrona Pergolesiego, Mozart con amore i muzyczno-taneczne
( „Yerba-mate”) oraz muzyczno-poetycko-taneczne („Odwieczny Tan Natury),  jak również wystawy malarstwa, rzeźby, fotografii i szkła ręcznie malowanego.

6.09.2018  (czwartek) – Muzeum Historyczne Miasta Krakowa – Sala Miedziana, Rynek Główny 35

godz. 16.30

wystąpi zespół „Graziosa” w składzie:

Gabriela Opacka – skrzypce

Stanisław Plewniak – saksofon

Bogumiła Gilbert-Studnicka – klawesyn

Program koncertu

J. S. Bach – Koncert c-moll BWV 1060 R na skrzypce, saksofon sopranowy i klawesyn

– Alegro,

– Adagio,

– Allegro

J. S. Bach  Sonata h-moll  BWV 1014 na skrzypce i klawesyn

             – Adagio

             – Allegro

             – Andante

             – Allegro 

J. S. Bach – Koncert d-moll BWV 1043  na skrzypce, saksofon sopranowy i klawesyn

– Largo Ma Non Tanto

Maurice Ravel – Le Tombeau de Couperin 

Modest Musorgsky – The Old Castle

Jose Bragato – Ave Maria Andina

Gabriela Opacka naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku 5 lat w Zespole Panstwowych Szkół Muzycznych w Przemyślu pod kierunkiem mgr Krzysztofa Nowińskiego. Ukończyła studia licencjackie na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie skrzypiec dr hab. P. Tarcholika, u którego obecnie kontynuuje naukę na studiach magisterskich. W ramach stypendium 

Erasmus podjęła naukę pod kierunkiem prof. K. Śmietany w Guildhall School of Music and Drama w Londynie. W 2012 r. otrzymała III nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Young Paganini w Legnicy.

W 2014 r. jako laureatka akademickiego konkursu Debiut z orkiestrą,wykonała Koncert skrzypcowy A. Głazunowa pod dyrekcją Maestro J. Maksymiuka z Orkiestrą Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2016 r. wystąpiła z Cadogan Hall w Londynie wykonując koncert skrzypcowy F. Mendelssohna z towarzyszeniem orkiestry Southbank Sinfonia. Jako solistka wystąpiła także z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Filharmonii Podkarpackiej oraz Przemyską Orkiestrą Kameralną. Gabriela Opacka poszerza również warsztat muzyczny i zdobywa doświadczenie wykonując muzykę kameralną i orkiestrową. W roku 2016 wzięła udział w dziewięciomiesięcznym programie Southbank Sinfonia koncertując w Londynie i za granicą. Jest absolwentką orkiestrowego programu AkademiaSinfoniaVarsovia. Jako muzyk orkiestrowy współpracowała z Royal Opera House, St Martin in the Fields, Sinfonia Varsovia oraz jako lider z International Philharmonic Orchestra w Nowym Jorku, Newham Philharmonic w Londynie oraz King’s College Chamber Orchestra. Występowała m.in. w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Tokio International Forum, Musikverein w Wiedniu, Bejing Concert Hall, Forbidden City Concert Hall w Pekinie, Shanghai Oriental Art Centre oraz Barbican Center w Londynie.

Stanislaw Plewniak– saksofonista i wokalista jazzowy. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, równolegle studiował filozofię na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Stypendysta programu Erasmus (2011/2012) w Wuerzburgu w Bawarii. Kształcił warsztat zarówno klasyczny jak i jazzowy pod okiem takich mistrzów jak: Andrzej Rzymkowski, Lutz Koppetsch, Reinette Zijtveld–Lustig, Leszek Żądło i inni. Uczestnik kursów i lekcji mistrzowskich (min. Arno Bornkamp, Hubert Winter, Ties Mellema, Jan Schulte–Bunert). Współzałożyciel, frontman zespołu FOURS collective.

7.09.2018 (piątek) – w Konsulacie Węgierskim w Krakowie, ul. Lubicz 17 H

 wystąpią z recitalem

Antoni Andrzejewski – fortepian

Aleksandra Tadel – fortepian

program koncertu:

L. Beethoven – Sonata f moll cz.1, Kurfursten

F. Chopin – Preludium h moll Op. 28 nr 6

F. Chopin – Walc As dur Op. posth.

F. Chopin – Polonez As dur Op. posth.

J. Ekier –  Humoreska op. 3 nr 2.

Ludwig van Beethoven – Rondo A Capriccio  G-dur op. 129

Dmitrij Błagoj  – „Sonata-bajka”

Fryderyk Chopin – Nokturn c-moll op. 48 nr 1

Roman Statkowski – Toccata op. 33

Antoni Andrzejewski

Antoni Andrzejewski urodził się 20.09.2007 roku w Poznaniu. Naukę gry na instrumencie rozpoczął w wieku 7 lat, w Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej Ist. Nr 1 im. H. Wieniawskiego, w klasie fortepianu Pani mgr Anny Karowskiej. 

Od drugiego roku nauki bierze udział w ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach.  W 2016 roku wziął udział m.in. w Forum Młodych Pianistów im. Gertrudy Konatkowskiej w Poznaniu (I miejsce),  w XI Włocławskich Spotkaniach Klas Fortepianu im. T. Chmielewskiego (III miejsce), w VI Ogólnopolskim Konkursie – Muzyka ilustracyjna i programowa w świecie dziecka w Szczecinie (III miejsce), w VIII Konkursie Pianistycznym Muzyki Polskiej – Dziecięce imaginacje w Gdańsku (III miejsce). 

W 2017 roku zdobył I miejsce na II Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym w Trzcianie, II miejsce na I Europejskim Konkursie Młodych Pianistów w Zielonej  Górze, III miejsce na IV Festiwalu  Pianistycznym im. Apolinarego Szeluty w Słupcy, a także II miejsce na Ogólnopolskim Konkursie – Młodzi Wirtuozi Fortepianu w Poznaniu.  

W tym roku zajął II miejsce na Międzynarodowym Konkursie – Moje inspiracje muzyczne  w Nałęczowie, II miejsce na Forum Młodych Pianistów im. G. Konatkowskiej w Poznaniu oraz I miejsce i nagrodę specjalną za wykonanie Poloneza As – dur op. posth. na XXI Małopolskim Konkursie Pianistycznym im. I. J. Paderewskiego w Tuchowie.

Poza muzyką klasyczną Antek uwielbia podróże, szczególnie górskie wycieczki, w których ceni kontakt z przyrodą. W wolnych chwilach rysuje i czyta książki przygodowe

Aleksandra Wiktoria Tadel

Urodziła się w 2002 roku w Tuchowie. Jest uczennicą klasy III Ogólnokształcącej  Szkoły Muzycznej II stopnia im. I. J. Paderewskiego w Tarnowie. Na fortepianie uczy się grać od 7 roku życia; nauczycielem prowadzącym od dziewięciu lat jest Pani Profesor Anna Szajer.

Od dziesiątego roku życia z dużym powodzeniem uczestniczy w ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach pianistycznych. W ciągu sześciu lat reprezentowała szkołę w 20 konkursach pianistycznych  i otrzymała 19 nagród, w tym 7 – w konkursach międzynarodowych i 12 – w konkursach ogólnopolskich, m. in.: 

Złoty Wirtuoz – Laureat V i VI Międzynarodowego Konkursu „Młody Wirtuoz(2014, 2015), nagroda specjalna podczas V i VI Międzynarodowego Konkursu „Młody Wirtuoz(2014, 2015), I nagroda w XVI Międzynarodowym Konkursie „Moje inspiracje muzyczne” (2015), Prize 1 w VII I VIII International Music Competition Belgrad-Serbia (2016, 2017), II miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Młodych Indywidualności Muzycznych im. Tadeusza Paciorkiewicza (2014), II miejsce w XI Ogólnopolskim „Łowieckim” Konkursie Miniatur Fortepianowych (2016), II miejsce
w III Ogólnopolskim Konkursie Trzciana 2018.

Za szczególne osiągnięcia pianistyczne otrzymała: pięciokrotnie – stypendium Prezydenta Miasta Tarnowa, stypendium Wójta Gminy Tarnów, pięciokrotnie – Honorowy Tytuł Tarnowskiej Marki Talentu.

Koncertuje od ósmego  roku życia.  Bierze  udział w  festiwalach, koncertach
i imprezach artystycznych na terenie szkoły, Tarnowa i regionu.

Uwielbienie muzyki motywują ją do ciągłego doskonalenia swoich umiejętności. Chętnie uczestniczy w warsztatach pianistycznych, prowadzonych przez profesorów polskich  i  zagranicznych.

Jej życiowym mottem jest maksyma Johna Dewey’a: „Żaden człowiek nie może żyć bez jakichś celów i wysiłków zmierzających do ich osiągnięcia”.

8.09.2018  (sobota) – Muzeum Historyczne Miasta Krakowa – Sala Miedziana, Rynek Główny 35

godz. 12.00

wystąpi zespół „Mozarteum” w składzie:

Alicja Wojnowska – sopran

Joanna Wojnowska – sopran

Bogumiła Gilbert-Studnicka – klawesyn

Program koncertu:

C. Monteverdi (1567-1643) – duet „Pur ti miro” z opery „Koronacja Poppei”

L. Vinci ( 1690-1730)– aria Edelberto „Si bella mercede” z opery “Ermelinda”

A. Vivaldi (1678-1741)– aria “Vieni, vieni o mio diletto” z opery “Ercole su’l Termodonte”

                – aria Vagausa z oratorium “Judyta tryumfująca”

                 – duet „Laudamus te” z „Gloria”

G. F. Haendel (1685-1759) – duet  “Come ever-smiling liberty” z oratorium “Juda Machabeusz“

                      – aria Morgany z opery „Alcina“

C. Balbastre (1724-1799) – “La Castelmore”

H. Purcell (1659-1695)– duet “We the spirit of the air” z opery “The Fairy Queen”

J. B. Weckerlin (1821-1910)– berżeretka „Non je n’irai plus au bois”

W. A. Mozart (1756-1791)– aria Bastienne “Ich geh’ jezt auf die Weide” z opery „Bastienne und Bastien“

                       – aria Despiny z opery „Cosi fan tutte“

A. Vivaldi – duet “Dimmi Pastore” z opery “La fida ninfa”


Alicja Wojnowska – urodzona w 2002 roku, 15-letnia adeptka śpiewu solowego. Ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I stopnia im.L.Różyckiego w Gliwicach  w klasie gitary. Obecnie kontynuuje naukę w szkole II stopnia na kierunku wokalistyka w klasie śpiewu solowego mgr Magdaleny Spytek-Stankiewicz. Finalistka V Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im.Z.Noskowskiego w Brzesku.

         Joanna Wojnowska– sopran – ukończyła z wyróżnieniem  Akademię Muzyczną w Katowicach w klasie prof. Michaliny Growiec, studiowała również w Akademii Muzycznej we Wrocławiu pod kierunkiem prof. Piotra Łykowskiego. Stypendystka Ministra Kultury i Sztuki, uczestniczka licznych kursów mistrzowskich, min. Petrera Mury, Ingrid Kremling i Andreasa Schmidta.

Artystka ma w repertuarze zarówno utwory oratoryjno-kantatowe, operowe, operetkowe i musicalowe.

Współpracowała z Gliwickim Teatrem Muzycznym, wieloma orkiestrami, zespołami kameralnymi oraz grupami wokalnymi, min: z orkiestrą Filharmonii  Śląskiej i Zielonogórskiej,  Śląską Orkiestrą Kameralną, Kwartetem Bramy Morawskiej, Kwartetem Altra Volta, oraz zespołami wokalnymi Cantores Minores Wratislavienses, Camerata Silesia i Orfeo Ensamble.

Koncertuje w kraju i za granicą. Brała udział w licznych festiwalach, takich jak Festiwal Baroque d,Auvergne we Francji, Wratislawia Cantans, Gaude Mater, Gliwicki Festiwal Bachowski, Festiwal im.Jana Kiepury w Krynicy i wiele innych.     

Jej pasją jest pedagogika wokalna i praca z młodzieżą, a realizuje ją jako nauczyciel śpiewu  w Państwowej Szkole Muzycznej w Gliwicach, gdzie kieruje Wydziałem Wokalnym. Młodzi adepci sztuki wokalnej, kształcący się pod jej skrzydłami odnoszą liczne sukcesy w krajowych i międzynarodowych konkursach.

9.09.2018  (niedziela) – Konsulat Republiki Chorwacji w Krakowie, Dwór Czeczów, ul. Ks. J. Popiełuszki 36

godz. 19.00

wystąpi Mia Pećnik (Chorwacja) – fortepian

Program koncertu:

L. v. Beethoven: Sonate op. 31 nr. 2, – Largo-Allegro, Adagio, Allegretto

F. Liszt: Ballade nr. 2 b-moll, S.171

F. Chopin: Berceuse Dis-dur, op. 57

F. Chopin: Etude a-moll, op. 25, nr. 11 

 Mia Pečnik urodziła się w 2000 roku w Zagrzebiu. W wieku ośmiu lat rozpoczęła naukę gry na fortepianie pod kierunkiem prof. Ivanki Kordić.  Studiuje w  Akademii Muzycznej w Zagrzebiu (Vatroslav Lisinki High School of Music).  Jako solistka, w duecie lub z orkiestrą odbyła liczne koncerty w Europie (Chorwacja, Belgia, Serbia, Niemcy, Słowenia, Włochy, Austria, Hiszpania, Węgry, Wielka Brytania) oraz USA.

W wieku piętnastu lat zadebiutowała koncertem z udziałem orkiestry Zagreb Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Pavle Despalja, grając C. Saint-Saëns.  Koncert odbył się w Lisinski Concert Hall. W wieku szesnastu lat ponownie wystąpiła z orkiestrą  Zagreb Philharmonic Orchestra (E. Grieg –  koncert a-minor, op. 16) pod dyrekcją Vetona Marevci. Koncert transmitowała na żywo telewizja Croatian Radio Television.

W ubiegłym roku wystąpiła z Croatian National Theatre  Symphonic  Orchestra w Osijeku pod dyrekcją Filipa Paviśicia. W tym roku wystąpiła w Croatian Music Institute w Zagrzebiu (W. A. Mozart – koncert fortepianowy A major,  No. 12, KV 414).

Mia odbyła kursy mistrzowskie prowadzone przez renomowanych pianistów (Dang Thai Son – Wietnam, Jacques Rouvier, Eugen Indjic – Francja, Yurij Kot, Milana Chernyavska – Ukraina, Konstantin Bogino, Igor lasko, Vladimir Viardo, Yuri Bogdanov – Rosja, Dorde Stanetti, Ida Gamulin, Kemal Gekić, Danijel Detoni Srdan Ćaldarević, Ruben Dalibaltayan – Chorwacja, Andreas Weber – Austria, Heribert Koch, Andreas Frolich, Lev Natochenny, Grigory Gruzman – Niemcy, Michael Davidov i Leonel Morales – Hiszpania).

Mia wielokrotnie zajmowała pierwsze miejsca (25) oraz otrzymywała nagrody specjalne (13) w krajowych i międzynarodowych konkursach, zarówno solistycznych jak i orkiestrowych.

Jako zwyciężczyni  konkursu  American Arts Festival – International Concerto Competition 2017 oraz zwyciężczyni  konkursu Debut International Piano Competition 2017 wystąpiła w Carnegie Hall w Nowym Jorku.

W tym roku zdobyła nagrodę Ministerstwa Nauki i Edukacji Chorwacji „Oscar of knowledge” dla najlepszego studenta. Jest także laureatką nagrody miasta Sveta za wybitne osiągnięcia muzyczne.